Jumat, 20 November 2015

Hadiah Kehidupan


       Rambut sudah mulai panjang.Wajah kelihatan sedikit gelap di cermin. Sudah semakin tidak terurus penampilan diri aku. Dulu aku sangat menjaga penampilan yang mana aku anggap sebahgian dari ajaran agama.
            “Abang, pergilah guntinglah rambut. Rambut dah panjang tu. Nampak macam orang gelandangan pulak. Pakai sikit bedak dekat muka biar tak dilihat kusam” Isteri aku membebel.

            “Ya. Nanti kita pergi sekali lepas pulang kerja,okay?. Pakaikanlah bedak dekat muka abang cepat (sambiltersenyum). Nanti kalau ada yang minat jangan marah ya.” haha

            “Dah, jom gerak, kita dah terlambat ni. Abang jangan macam-macam." sambil dicubit kecil ke lengan isteri aku mengingatkan dalam manja.

            Ramai kenalan yang perasan akan penampilan aku yang berbeza. Tidak kurang ada yang menyindir. Aku masih tersenyum kerana walaupun aku seolah-olah menjadi anak kecil itu suatu yang membahgiakan.

Di tempat kerja aku mencari ruang untuk mengirim  sms kepada Isteri.

“Salam alaik, bulat, jangan lupa ya, nanti selepas pulang kita akan pergi gunting rambut            dulu.”sms aku.
“Waalaikumsalam, jambu, ya baiklah tapi abang kena belanja saya makan..huhu.”
“Ya janji, biar bertambah bulat lagi awak tu.. haha” aku menyindirnya sebagai balasan.
Selang beberapa minit masuk sms darinya  cuma sepatah ayat, “JAMBU”.

Dia memanggil aku jambu kerana terdengar ejekan dari teman sekerja. Teman sekerja aku memanggil begitu kerana rambut aku yang disikat kemas dan muka yang selalu kelihatan berbedak. Bagi lelaki, kalau ada lelaki yang terlalu kemas, berbedak dan wajahnya comel-comel itu dipanggil jambu.

            “Isteri aku selalu suruh aku membiarkan misai atau janggut tumbuh panjang supaya kelihatan dewasa. Aku menolak kerana janggut aku tidak berapa kelihatan berbanding misai aku yang agak tebal sedikit. Bagi aku kalau cuma misai yang kelihatan itu seperti orang zaman dahulu, seperti P.Ramlee.”

            Setelah waktu jam 5.00 petang aku langsung bergerak untuk menjemput isteri aku di tempat kerjanya. Biasanya dalam perjalanan aku akan menelefonnya beberapa kali supaya dia tidak berasa lama menunggu atau bosan

            “Asslammualaikum, Puan,”
           “Waalaikumsalam, ya”
“Saya ingin melaporkan saya dalam perjalanan sekarang puan. Mohon Puan tunggu dengan kesabaran.”
 “Baik, awak pun berhati-hati memandu. Mata tu pandang kedepan jangan nak tengok wanita tepi-        tepi jalan.” Kata isteri aku yang seolah-olah tahu dari jauh.

Pernah aku terlewat sekali kerana leka berbual-bual dengan teman sekerja sampai tak memaklumkan kepadanya. Dia merajuk dari malam sampai ke pagi. Nasiblah mudah memujuknya dengan lawak yang santai dan belanja makan di Secret Recipe.

            Dia memang suka makan kek. Aku selalu menegurnya kerana wajahnya sudah cukup bulat. Wajah bulat tidak aku risaukan kerana wajah bulatnya itu sesuai dengannya.Dia kelihatan comel dengan wajah bulat. Akan tetapi yang aku risaukan kesihatan dirinya yang gemar makanan yang manis-manis.

            “Assalammulaikum,  bulat, saya sudah sampai, bulat di mana?”
            “ Waalaikumsalam, saya dekat tempat biasa”
            “Saya kesana, tunggu di situ.”

Tempat biasanya yang dimaksudkan adalah Kedai Cendol dipinggir jalan berhampiran tempat kerjanya. Dia sudah selalu tunggu disitu sambil menikmati cendol tapai pulut. Dia sering juga rehat di situ sendirian.

              Aku pernah menyuruhnya makan bersama-sama temannya di restoran atau kedai lain.

Dia akan menjawab dengan mudah, “ Orang kedai tu dah kaya,”

            Aku tersenyum mendengar jawabannya.Walaupun singkat aku tahu maksudnya. Isteri aku memang mudah prihatin kepada nasib orang lain. Dia sanggup bawa bekal dari rumah semata-mata ingin duduk makan di cendol Makcik Rahmah.  Bagi dia itu juga ibarat satu kebajikkan. Jujurnya aku berasa tenang dengan sikapnya.

            “Sayang.” Jerit aku dari dalam kereta.
            “Ya, kejap, sikit lagi cendol ni habis”
            “ Berapa mangkuk yang awak makan ni?”Soal aku.
            “Satu selepas habis satu tadi” dia menjawab sambil ketawa.
            Makcik Rahmah turut ketawa dengan sikapnya.
Kata Makcik Rahmah, “cepatlah sikit, suami dah tunggu, Tak payah paksa nak habiskan cendol tu."
Jawabnya singkat, " Membazir ni ibu."
            “ Ya, tapi cepat sikit” jawab Makcik Rahmah yang sudah dianggap ibu oleh isteri aku tadi.

Mereka sudah sangat rapat seperti anak dan ibu. Hati yang penyayang memang mudah membina hubungan walau tidak ada pertalian darah menurut aku.

            Dalam kereta aku memerlinya, “Berapa mangkuk awak makan tadi? Tak perlu lagi kita ke Secret                  Recipe ya?"
            “ Pergilah gunting sendiri” jawab dia sambil muka berkerut.
            “ Guraulah, kita berhenti solat dulu di masjid, Selepas itu baru kita pergi gunting rambut.”
            “Ya, saya pun belum solat juga ni." Dia mengeluh kecil.

BIPPPPPPPPP….BIPPPPPPPP………..BIPPPPPPPP…..

            Sms yang masuk menyedarkan aku dari lamunan kenangan. Sms dari teman sekerja yang memberi pesanan supaya jangan lupa membawa fail penting untuk mesyuarat nanti.

            Agak kekok juga sebenarnya hidup seperti ini. Dulu yang selalu dijaga dengan rapi kini sendiri. Kalau dulu selalu diingatkan tetapi harus bersikap dewasa lebih serius mengingatkan hal yang penting.

            Aku memberi semangat kepada diri dengan apa yang apa yang disebut sebagai hadiah kehidupan. Setiap kali aku didepan cermin aku mengingatinya. Setiap kali aku melewati masjid yang kami sering singgah untuk solat atau ke pengajian, aku mengingatinya.

            Bagi aku hadiah kehidupan yang berharga adalah kenangan. Kita akan menyedari harga setiap yang kita lalui dalam kehidupan kita apabila ia menjadi kenangan dan kita tidak boleh memilikinya lagi. Syukurlah aku mempunyai kenangan bersamanya yang cukup membuat aku terus tersenyum.Dia masih ada di hati aku setiap kali kenangan bermain-main difikiran.

            “Semoga engkau bahagia di sana.”Inilah doaku buat kamu yang dicintai.



Tidak ada komentar:

Posting Komentar