Kamis, 19 Januari 2017

Bagaimana kita dalam bersahabat?








Ada satu puisi yang sering disebut oleh seorang Tokoh Ulama Muslim Kontemporari dari Indonesia, Yang dikenali dengan Gus Dur, atau Kiyai Haji Abdul Rahman Wahid, Puisi Arab Jahiliyyah, Nabighah Al-Dzibyani,

“Engkau tidak akan mendapatkan seorang teman pun
yang terbebas dari celaan-mu
Kerana kelemahan yang ada pada-nya,
Kerana mana ada orang yang bersih dari segala kelamahan.”

Maksud disebalik puisi ini adalah satu kenyataan dan bahkan mungkin kebenaran bahawa tiada yang sempurna untuk kita anggap sebagai sahabat. Dalam diri setiap manusia pasti ada saja cela yang kita ketemu. Jadi mendambakan sahabat yang menepati hati kita pasti tidak ada.

Lalu bagaimana mendapatkan sahabat? Ketika istilah sempurna di pandangan mata sudah tidak ada.
Jawab mereka yang bijak, “Maka kamu jadilah seorang sahabat”.

Membentuk diri kita menjadi sahabat adalah lebih penting memikirkan dari memikirkan siapa sahabat yang layak buat diri kita. Ini adalah tanda kebesaran hati dan keluasan berfikir. Kesediaan untuk terlebih dahulu memberi daripada menerima. Yakinlah pula, jika kita seorang sahabat, kita seorang pemberi, kita pasti akan ketemu hal yang sama.

            Bagiamana jika mereka bersikap sebaliknya?

“Mereka yang lebih rugi adalah yang mesia-siakan sahabatnya”

            Apabila kita memilih untuk menjadi sahabat, kita tidak perlu risaukan sikap yang akan kita terima. Memang dunia ini penuh dengan perkara yang sebaliknya sebagai ujian buat kita. Kadang kita sudah cukup rendah hati dalam kehidupan tetapi ada yang menyombong dan menyakiti diri. Kita sudah cukup memahami dan mendengarkan tetapi ada juga yang akan mengkhianti diri dan bersikap keras dengan diri.

            Apapun tetap ingat pokok yang memberikan buah akan tetap dikenang dari mereka yang memetik buah. Pokok yang berbakti akan dikenang oleh mereka yang juga mempunyai kesedaran untuk memberi dan menjadi peribadi yang baik.

            Pokok yang memberi buah tidak akan dihargai oleh mereka yang cuma tamakan buah dan sekadar mengambil manfaat, itu bahkan biasa dan pokok tidak perlu memperdulikannya. Kerana disebalik itu tetap ada yang akan menghargai. Walaupun sebilangan kecil itu tetap bermakna dan berharga.

Pilih saja menjadi sahabat

Ketika mana manusia bersaing sehingga muncul didepan memakai topeng senyum dan dibelakang menyakiti, bersikap menyokong tetapi sebenarnya menarik kebawah, sakit hati melihat kita senang dan Berjaya, kita tetap saja memilih menjadi sahabat.

Menjaga hati dari menjadi seperti mereka itu lebih penting. Menjaga hati supaya tenang dan positif sangat berharga. Satu hal yang tidak akan didapatkan oleh mereka seperti ini adalah ketenangan. Biarpun mereka berpuas hati kerana menganiaya, menyakiti atau menjatuhkan tetapi mereka tidak akan dapat ketenangan.

“Kamu memiliki emas setinggi gunung
Mendapatkan nama di atas awan
Mendengarkan pujian dari pelbagai penjuru
Tetapi kamu tidak berharga dalam persahabatan
Kamu tidak akan dapatkan namanya yang ketenangan,
Kalau ingin tahu berapa berharga ketenangan,
Tanyalah pada mereka yang telah memiliki segala-galanya
Namun buta mencapai ketenangan.”








Tidak ada komentar:

Posting Komentar