Jumat, 27 Januari 2017

Tokoh yang Baik dan Pengikut yang Baik



Tokoh yang Baik dan Pengikut yang Baik
            Perbezaan itu indah. Kepelbagaian warna menimbulkan keindahan yang tersendiri. Pelangi tidak menarik perhatian kalau munculnya dengan satu warna. Taman Bunga tidak lagi harmoni kalau hanya berwarna merah mawar. Dunia mungkin malap kalau hanya hitam putih seperti dilayar kaca sebelum datangnya kemajuan warna.
            Allah SWT telah memutuskan kepelbagaian ini untuk kita berfikir. Belajar untuk membawanya dalam kehidupan kita yang lain. Inilah yang dimaksudkan sifat mereka yang mereka yang berfikir dalam ayat :

ٱلَّذِينَ يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ وَيَتَفَڪَّرُونَ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ رَبَّنَا مَا خَلَقۡتَ هَـٰذَا بَـٰطِلاً۬ سُبۡحَـٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ ١٩١
191. (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan Kami, Tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha suci Engkau, Maka peliharalah Kami dari siksa neraka. ( Al – Imran : 191)

Mereka melihat segala yang diciptakan Allah disekliling mereka lalu mereka dapat mengaitkan dalam bentuk yang bermakna dalam kehidupan mereka.
            Perbezaan tidak terjadi dalam bentuk warna bunga, pelangi, bumi atau lain-lain. Perbezaan telah timbul dalam penciptaan manusia, pemikiran, kebudayaan, tingkah-laku dan begitu banyak lagi.  Apakah kita mahu pasif juga dalam perbezaan ini sepertimana kita pasif terhadap perbezaan sekeliling kita atau bersikap terbuka.
Perbezaan dalam masalah agama ini.
            Sejak ratusan tahun permusuhan ini terjadi dan kita membawanya sampai zaman ini tanpa ada sikap yang berkinginan menghentikannya. Kita mudah bercakap untuk mengormati agama lain tetapi tegas mengkafirkan sesame sendiri, melabel sesame sendiri dan sepertinya.
            Kekeliruan ini bukan kerana kurang ilmu. Mereka yang bersuara seperti ini adalah orang alim, ulama, mereka berpenampilan agama dan berjenama agama. Seseorang yang seharusnya menyelasaikan permasalahan ini bahkan membuka ruang kebencian dan permusuhan.
            Kita memerlukan tokoh yang baik. Tokoh yang bebas dari kepentingan peribadi. Kepentingan peribadi menurut saya adalah merasakan diri paling benar, paling luas ilmunya dan lebih teruk ingin dipuja.
            Kepentingan peribadi yang ada pada tokoh inilah yang menyebabkan kerosakan kepada agama dan umat islam yang mengikut mereka. Tokoh yang terbaik adalah Nabi Muhammad SAW. Tokoh yang baik perlu ada dalam diri mereka sifat seperti Nabi yang dengan rendah hati mengikut wahyu Allah SWT supaya menyampaikan,

قُلۡ إِنَّمَآ أَنَا۟ بَشَرٌ۬ مِّثۡلُكُمۡ يُوحَىٰٓ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَـٰهُكُمۡ إِلَـٰهٌ۬ وَٲحِدٌ۬‌ۖ فَمَن كَانَ يَرۡجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلۡيَعۡمَلۡ عَمَلاً۬ صَـٰلِحً۬ا وَلَا يُشۡرِكۡ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦۤ أَحَدَۢا (١١٠)
110. Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahwa Sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa". Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, Maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya". (Al-Kahfi : 110)

            Allah SWT tahu keikhlasan Nabi SAW dalam berdakwah, banyak pujian dari Allah SWT terhadap Nabi SAW menyatakan ketinggian akhlaknya dan kasih-sayangnya. Akan tetapi Allah SWT ingin Nabi SAW menyampaikan ini sebagai peringatan lagi agar tidak ada kepentingan peribadi sepertimana yang disebut ini. Dan lebih penting supaya tidak berlaku sifat pemujaan yang berlebihan kerana maksud yang sebenar dalam perutusan Nabi SAW adalah mentauhidkan Allah SWT.
            Begitu juga  misalan kepada tokoh agama supaya punya kesedaran seperti ini. Kesedaran untuk mengucapkan dengan jelas dihadapan umum bahawa dirinya manusia biasa yang ingin menyampaikan sesuatu dengan penuh keikhlasan dan rendah hati.
            Sangat menyedihkan, hal ini agak payah untuk ditemukan terhadap tokoh tertentu, bahkan kalau kita pengikut yang baik, maka kita akan tahu, bahawa tokoh tertentu ada pada dirinya kepentingan peribadi yang disebutkan.
            Kalau ada pada dirinya sifat seperti Nabi SAW, maka pastilah seseorang tokoh itu menahan dirinya untuk saling bermusuhan dengan orang lain apalagi sesama umat islam. Kerana tidak ada pada kepentingan peribadi buat dirinya melainkan tujuan yang suci kerana agama dan Allah SWT.

Pengikut yang Baik
            Kita juga memerlukan pengikut yang baik. Pengikut yang boleh menjaga perbezaan yang dibawa oleh tokoh yang mereka sanjungi. Menghormati orang lain dengan penuh akhlak. Kadang tanpa sedar seseorang tokoh boleh dirosakan oleh pengikutnya, ibarat raja yang berbogel kerana dipuji kelihatan cantik oleh menterinya.
            Dan ini tidak mustahil, tokoh yang berilmu atau wara boleh menjadi bodoh dan jahat hanya kerana pengikut. Pengikut yang membentuk tokoh sedangkan tokohlah yang harus membentuk pengikut kerana kredibilitinya yang ada pada dirinya.
            Pengikut yang baik itu adalah menjaga dari fitnah. Menutup ruang-ruang yang boleh merosakan seseorang tokoh itu sama ada dalam permusuhan atau perdebatan yang tidak jelas. Zaman ini lagi, mudah untuk membuat keributan dengan hanya memasukan video ucapan tokoh tertentu dengan tujuan untuk memancing perbezaan dengan cara tidak sihat.
            Semoga kita bukanlah pengikut uzair yang mrosakan kemuliaan Uzair yang jelas sebagai seorang Nabi Allah SWT. Jangan kita mendabik dada atas nama tokoh tertentu berserta dengan fahaman yang kita yakini.
وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعً۬ا وَلَا تَفَرَّقُواْ‌ۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ كُنتُمۡ أَعۡدَآءً۬ فَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦۤ إِخۡوَٲنً۬ا وَكُنتُمۡ عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٍ۬ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنۡہَا‌ۗ كَذَٲلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ ءَايَـٰتِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَہۡتَدُونَ ١٠٣
103. dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, Maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk. (al-Imran : 103)
            Jadikan ayat ini sebagai peringatan buat kita dalam menjadi pengikut terhadap faham yang kita yakini benar. Jangan sampai kita melanggar maksud peringatan Allah SWT diatas. Ketika mana kita ada pilihan untuk menghindarkan kebencian, permusuhan dan saling-menghormati sesame ahlul kiblah tetapi kita sanggup melabel dan sehingga menghalalkan darah yang lain.
           
            Ali bin Abi Thalib pernah ditanya oleh seseorang, “Mengapa saat Abu Bakar dan Umar menjadi Khalifah keadaannya makmur, namun saat Usman dan kamu menjadi Khalifah, keadaan berubah kacau-bilau?
Jawab Ali, “ Kerana saat Abu Bakar dan Umar menjadi Khalifah, pengikut mereka adalah orang-orang seperti aku dan Usman. Namun, saat aku dan Usman menjadi Khalifah, pengikutnya adalah orang-orang seperti kamu”.




Tidak ada komentar:

Posting Komentar