Jumat, 01 Januari 2016

Terbanglah Kembali

http://i1.wp.com/3.bp.blogspot.com/-ShK10hLVcuE/VP8DazjJSII/AAAAAAABCiw/k67N156Gkm4/s1600/22.jpg?w=450


“Cuba kamu lihat disini Amirul, ada burung cedera.”
“ Pedulikan dulu burung, kita sudah penat berjalan, kita harus cari tempat berehat disekitar sini.”
Balas Amirul kepada Luqman.
“ Tapi aku ingin merawatnya, warnanya terlalu cantik, lagipun dia masih boleh sembuh kalau dijaga dengan baik, aku ingin bawa sekali bersama kita.” Kata Luqman
“Bawalah, pastikan engkau merawat dan menjaganya, kalau tidak biarlah dia mati menurut takdirnya.”

            Amirul dan Luqman merupakan sasterawan yang berjalan melalui daerah-daerah terpencil, mencari sumber untuk berkarya, menulis, melukis dan menabur budi. Mereka tidak berasa senang atau cukup dengan duduk berdiam dan hanya sekadar mencari ilham melalui bayangan yang terbatas. Dengan berjalan atau mengembara mereka dapat melihat dunia penuh dengan sumber yang tidak terbatas. Penulisan lebih matang, puisi lebih indah memberi maksud yang mendalam, sumber melukis luas dan yang paling membahgiakan adalah berkongsi dengan masyrakat setempat.

Luqman membuat puisi,
“Aku diam di kamar kecil sendirian
Tetapi penaku  bercakap tetang kemanusiaan
Aku membuat penilaian dan berasa
mereka semua dalam kegelapan.
Sesudah aku keluar seperti burung,
Barulah aku sedar yang dalam
Kegelapan itu aku,
Dan selama di kamar kecil
Aku rupanya bukan manusia.”

            Amirul pernah membaca puisi luqman yang bertajuk, ‘Aku di dalam Kamar’. Dia berasa  tersentak dengan puisi ini. Makanya dia membuat pilihan untuk bersama-sama dengan luqman mengembara dan mencari makna puisi tadi. Amirul yang sememangnya penulis yang penuh kritikan dan membuka segala kekurangan dunia, menemui ciri yang berbeza dalam luqman.

Perbezaan ini yang Amirul ingin terus belajar supaya tidak sekadar seperti memburuk-burukan yang berada ditangan kiri supaya yang ditangan kananya terlihat indah atau memuliakan diri sendiri dengan cara menyebut-nyebut keburukan orang, suasana atau pemerintah. Bagi amirul seorang sasterawan tidak harus begitu.

 Dia harus membawa masyarakat keluar kepada penyelesaian. Selepas lama bersama luqman mengembara, Amirul pernah menulis satu puisi mengenangkan cara penulisannya yang dulu dan masyarakat,

“Aku berkata hitam itu hitam.
Putih itu putih,
Lalu aku mengembara jauh,
Diperjalanan aku melihat bintang
Menjadi lebih cantik dalam kegelapan
Langit,
Lalu aku berkat, putih dan hitam rahsia tuhan yang paling dalam.
Aku berkata,
merah itu merah,
Biru itu biru,
Kuning itu kuning,
Sehinggalah aku lihat pelangi
Aku berkata
“merah, biru, kuning itu warna yang penuh keindahan”
           
            Hampir bertahun mereka meninggal kampung dan bersama-sama mengembara, banyak yang mereka pelajari, bahasa, kehidupan dan kepayahan. Berdua mengajakan erti setia kawan dan saling bantu-membantu. Kerana sudah namanya mengembara pasti jalannya tidak selamanya datar dan dhiasi tawa dan bahagia. Pernah juga bergantian sakit, menyaksikan keadaan yang menyedihkan, diganggu, dihina dan lain-lain yang menyakitkan. Semua itu diambil dengan penuh tenang dan memberi mereka lebih semangat untuk terus mengembara.

***

                        “Amirul, kita berehat dipondok sini saja dulu beberapa hari ini sehingga burung ini sembuh.”
“ Baiklah luqman, jalan mahu ke kampung terdekat juga masih jauh lagi.”
“ Burung ini sungguh cantik sekali, sepertinya burung merpati, tetapi bulunya berwarna-warni.”
“ Kalau tidak salah aku, itu burung merapati juga, namanya Punai Gading.”
“Ya, sayang kalau dibiar, mungkin kita boleh jadikan dia sebagai teman kita.”

 Luqman menjaga serta burung merpati hijau dan campuran merah jambu dilehernya, warna nya sungguh cantik dan lembut dipandang. Tetapi sayang burung merapati itu tidak mampu terbang dan berjalan. Sayapnya patah dan kelihatan kakinya terluka. Entah malang apa yang mnimpa dirinya. Kalau kerana binatang yang punya angkara, itu hal yang biasa dialam binatang. Akan tetapi kalau manusia yang punya angkara, pastinya manusia tersebut penuh dengan kebencian sehingga sanggup bersikap kasar dengan burung yang cantik seperti ini.

            Siang berganti malam, hari berganti minggu dan hampir sebulan , burung merpati tadi sudah mampu untuk berdiri dan kelihatan lebih banyak bergerak. Terlihat dia sudah cuba mengepak-ngepak sayapnya yang patah, mungkin cara dia merawat dirinya supaya mendapat kekuatan kembali untuk terbang.

            Luqman sanggup ke hutan mencari daun-daun yang boleh dibuat ubat. Masanya dihabiskan untuk merawat burung merpati tersebut. Amirul cuma bantu-membantu apa yang perlu. Amirul lebih sibuk berkarya dan membaca buku-buku yang ada.

            Luqman terlihat senyum sendiri melihat kelakuan burung merpati yang sudah mulai sembuh. Senyumnya seperti sedang berkasih dengan teman pujaan hati. Kadang dia bercakap-cakap dengan burung merpati tersebut.

            “Engkau harus sembuh, sayang kalau burung secantik engkau mati begitu saja, engkau cukup cantik untuk menghiasi bumi ini.”

            Begitulah antara kata-kata semangat yag sering diucap Luqman. Mungkin kata-katanya tidak boleh difahami tetapi keikhlasan dan kecintaan Luqman telah sampai kepada burung merpati sehingga dia menunjukan kesembuhan.

            Setelah hampir sebulan lebih, burung merpati sudah terbang didalam sangkar kecil. Luqman yang melihatkan burung yang dijaga dengan baik sudah boleh terbang, gembiranya seperti ayah yang menyambut kelahiran anaknya. Luar biasa sekali sifat ihsan yang ada jiwa pecinta sehingga haiwan juga dapat menumpang hikmahnya.

            Luqman mengusap-usap burung merpati kesayangannya setiap hari. Dirapikan bulunya, diberikan makan buah-buahan yang segar. Amirul kadang bergurau dengan berkata,

“Beruntungnya aku kalau jadi burung yang cantik dan ditemukan oleh jiwa pencinta seperti engkau.”

            Luqman hanya ketawa dengan kata-kata tersebut. Dia terlalu senang melihat burung merpati nya sembuh. Kecantikan warna bulu burung merapati itu lebih hidup apabila dia boleh terbang didalam sangkar buatan Luqman sendiri. Melihat burung merpati terbang dan memberi makan satu kepuasan bagi Luqman. Apatahlagi dia yang menjaga dan merawat burung merpati itu sehingga sembuh.

            Cuma ada satu persoalan yang timbul, apakah burung merpati perlu dilepaskan kembali ke alam raya yang bebas spertimana burung yang lain. Atau terus menjaganya sebagai teman hiburan bersama. Luqman takut kalau akn menyiksa burung merpati tersebut kerana sangkarnya yang terlalu kecil.

 Amirul pun pernah berkata, “Luqman kalau burung ini, biarlah dia terbang bebas kerana disitulah alam dia. Apa yang akan berlaku nanti sudah sebahagian dari kehidupan, sama seperi manusia juga. Walaupun dia mati atau apa, sekurang-kurangnya dia menjadi burung yang mana layaknya.”
“Aku tahu, tetapi kan tak salah kalau aku jaga dengan baik, hukumya pun harus, aku suka melihat warnanya yang cantik dan bermain dengannya.” Luqman menjawab dengan sedikit raqu.

            Payah untuk menafikan kata-kata Amirul. Menurut Luqman juga begitu sebenarnya. Mungkin kerana telah menghabiskan masa dan perhatian kepada burung merpati yang sakit tadi membuatkannya sayang untuk melepaskan.

            Sekiranya melihat burung lain di pokok, Luqman menjadi teringat kepada burung merpati kesayangannya. Timbul rasa bersalah dalam dirinya, apakah perlu dia melepaskan burung merpati ke alam yang luas atau terus dibawanya sehinggalah dia atau burung merpati yang akan mati dulu.

            “Kecintaan tidak pernah dibatasi atas siapa dan untuk apa”

            Setelah lama berfikir, Luqman membuat keputusan untuk melepaskan burung merpati tersebut. Biarlah dia akan kehilangan teman yang paling setia dalam mendengar bicara dirinya menurut Luqman.

***

            Esoknya, dipagi hari, mentari masih lembut menyinar, Luqman melepaskan burung merpati kesayangannya. Awalnya, terlihat burung merpati itu duduk di atas pohon berdekatan, sepertinya dia juga tidak menerima untuk dilepaskan pergi.

            Namun, akhirnya burung merpati tersebut terbang mengikut kemahuannya dan tanpa dirinya tahu bagaimana nasibnya lagi.

            Luqman tersenyum sambil menahan air mataya. Dia sayang dengan burung tersebut tetapi dia harus terima bahawa burung itu milik alam yang luas. Dia harus mengikut takdirnya sendiri.

            Luqman dan Amirul meneruskan perjalanannya kembali. Semasa dalam perjalan selepas dari perpisahan dengan burung kesayangannya, Luqman ternampak sangkar burung dengan anaknya yang kecil. Gaya anak itu membuka mulutnya menanti makanan dari ibunya membuatkan Luqman yakin dengan keputusannya. Dia yakin burung merpati yang cantik tadi akan menemukan kehidupannya juga. Sebagaimana layak seekor burung yang lain.

“Cinta itu tidak pernah ada batasan,
Terhadap siapa dan seperti apa,
Cinta itu ada dalam hati,
ia mengikuti kemana saja
dengan tujuan,
Untuk memberi erti dan seri”
           

           
                       
           



Tidak ada komentar:

Posting Komentar