Minggu, 24 Januari 2016

Pagi yang Redup



Pagi waktu dimana cahaya mentari memancar redup, embun masih belum kering, suhu dingin menyentuh kulit adalah waktu manusia bersiap-siap untuk memulakan harinya. Ada yang bersiap untuk menjemput rezeki, berkerja dan ke kelas.

            Aku salah seorang dari yang sedang bersiap-siap untuk ke kelas yang akan bermula pagi ini. Bergegas keluar dari rumah, aku tiba-tiba terpaku, fikiran yang ingin mahu cepat ke kelas hilang melihatkan seorang gadis kecil bersama guni yang hampir sebesar badannya.

            Tudung bewarna coklat, bajunya juga berwarna coklat yang sudah lusuh, seluar sukan yang singkat hingga ke betis, wajah suci yang terlindung disebalik kecomotan.
            Sempat aku mengeluh, 

“Kenapalah pagi-pagi sudah dilihatkan kisah seperti ini.”

            Mungkin diantara kita sudah biasa susah tetapi menurut aku ini adalah kisah yang berbeza. Hati dan diri seolah-olah mampu merasakan beban yang dialami oleh dirinya. Dunia seperti apa yang sedang kita bina sebenarnya dibawah lambang kemajuan dan pembangunan yang pesat ini.

***

            “Tunggu sekejap adik” jerit aku.

              Dia menghentikan langkahnya dengan wajah yang agak kehairanan. Mungkin kali pertama dia disapa atau ada kerisauan lain yang bermain difikirannya yang masih berumur sekitar 10 tahun. Wajahnya benar-benar wajah yang tidak bersalah, penat dapat dilihat seketika dia meletakan guninya kebawah, bibirnya masih bisu tanpa menjawab apa-apa tapi dia masih menunggu disitu.
            Aku menghampiri dirinya. Menahan sebak melihatkan gadis yang masih kecil yang sepatutnya ke sekolah tetapi berpagi-pagi mencari botol-botol dan tin di tempat sampah sekitar kawasan perumahan.

            “Adik tunggu sebentar ya, abang pergi kedai sekejap. Tunggu ya!”

Dia cuma menganggukan kepalanya sebagai tanda terima arahan yang disampaikan. Aku pergi ke kedai membeli beberapa potong kuih dan air untuk diberikan kepada adik tadi.

Aku memberikan kuih dan air minum tadi kepadanya, Aku melihat dia makan dan minum sehingga selesai. Banyak yang ingin aku tanyakan tetapi melihatkan keadaan dirinya sedang menikmati potongan kuih tadi mengunci mulit aku dari mengganggu seleranya.

“Biarlah dia makan kuih dulu” kata aku dalam hati.

            Selesai dia menikmati, aku mengajukan pertanyaan,
“Adik tidak sekolah?”
“Tak sekolah lagi abang.”
“Adik, ada ayah dan mak?”
“Ada, mak sakit, ayah sedang mengutip dekat sana.” Sambil menunjukkan jarinya kearah perumahan yang lain.
“Oh, nama adik siapa, umur berapa?”
“Siti, 11 tahun.”

Memandangkan waktu suntuk harus ke kelas, aku terpaksa menghentikan perbualan dan membirkan adik tadi untuk meneruskan usahanya mencari tin dan botol. Agak sebak dan berat juga untuk melangkah kaki meninggal gadis kecil tanpa memberikan bantuan yang selayaknya. Hanya mampu menghulurkan beberapa ringgit pastinya tidak akan mampu mengubahnya nasibnya dan membuatkan dirinya boleh bersekolah.

“Entahlah, kenapa harus aku pula yang memikirkannya, mana lah pemimpin sekarang ini.”

***

Dalam perjalanan ke kelas, fikiran masih membayangkan wajah gadis kecil tadi. Bagaimanalah nasib dia esok hari. Sampai bila dia harus merasai beban hidup mengutip botol dan tin. Seharusnya dia bersekolah supaya dengan pendidikan dia akan dapat mengubah nasib hidupnya. Pendidikan dan ilmu adalah pintu mengubah kehidupan yang sering disebut-sebut dan menag terbukti benar.

Aku masuk ke ruangan kelas, duduk seperti biasa di sebelah teman aku bernama Azuan. Aku tidak dapat menumpukan perhatian didalam kelas. Kadang, matanya aku berasa seperti menakung air yang sedang ingin mencurah keluar tetapi tertahan. Kelas 2 jam berlalu begitu saja. Aku hanya memikirkan mengenai nasib gadis kecil tadi.

Azuan tiba-tiba menyapa aku,”Kenapa kau lewat hari ini Aizat?”
“Entahlah, aku fikirkan tentang gadis kecil yang aku jumpa tadi” aku cuba bercerita kepadanya.
“Kenapa dengan gadis kecil sampai aku tengok kau lain sekali hari ini, mata pun merah macam nak menangis?” sambil memegang bahu aku dia menyuruh aku bercerita.

Aku pun menceritakan kepada dia tentang gadis kecil yang memungut tin dan botol. Aku meluahkan rasa sedih, terkilan kerana tidak mampu membantu dan membayangkan nasib dia yang akan datang. Bagaimana gadis yang akan tumbuh menjadi dewasa harus melalui kehidupan seperti itu.
Azuan turut bersedih, walaupun dia tidak berjumpa dengan gadis kecil atau adik yang aku maksudkan, aku boleh lihat wajahnya bertukar sebak. Berbanding aku, Azuan orang yang lebih sensitivf dan peka dengan keadaan sekeliling.

Azuan berkata, “Ini bukan saja tentang kau dan aku, Aizat. Kita dizaman yang mana pemerintah sedang tidur, agamawan sedang kekenyangan, pemikir sedang bermain-main dan orang kaya sibuk untuk terus kaya semata-mata. Mahasiswa seperti kita hanya boleh berdoa dan berusaha supaya dapat mengubah keadaan yang ada”

Aku dapat menangkap maksud yang disampaikan oleh Azuan. Yang bermasalah bukan ekonomi, akan tetapi mereka yang penting dalam struktur masyarakat tidak memainkan peranannya dengan amanah. Masing-masing ada kepentingan peribadi dan sanggup menjual apa saja termasuk agama demi diri sendiri. Tidak ditambah lagi dengan pengikut yang fanatik sehingga tidak boleh mengkritik pemimpin pilihannya, agamawan yang disanjung, tokoh pemikir yang hebat dan orang kaya yang penuh kemewahan.

“Semoga Allah SWT membantu kamu, wahai gadis kecil.”

Aku menutupi pelbagai pertanyaan dan kritikan didalam kepala aku dengan doa kepada gadis kecil tadi. Ya, hanya Dia yang mampu membantu dan memelihara setiap manusia sebaiknya dan Dialah yang mengetahui apa itu rahmat dan bagaimana bersikap dengannya.

***

Hari ini, di waktu pagi aku menunggu kalau gadis kecil datang mengutip di kawasan ini. Lama menunggu tidak kelihatan gadis kecil tersebut.
Aku melihat cuma ada seorang pakcik yang sedang membuka plastik sampah dan mengasingkan tin serta botol ke dalam guni.
Aku yakin itu mungkin bapa kepada Siti tadi, aku mendekati dan bertanya.

“Assalammualaikum, maaf mengganggu, pakcik kenal Siti?”

            Pak cik tadi langusng melihat kearah aku dengan senyuman seolah-olah dia sudah mengenali aku sebelum ini.

            “Waalaikumsalam, ya, saya ayahnya, terima kasih kerana memberi wang kepada Siti kelmarin.” Terlihat senyuman di wajah yang tenang begitu manis sekali.
“Eh, tak pa tu, Siti nya mana ya pak cik, tak nampak pula dia kali ini?”
“Alhamdulillah, sekarang dia sudah bersekolah. Ada orang yang sudi mahu menguruskan perbelanjaan sekolahnya.”

            Allah SWT saja yang tahu betapa gembiranya hati aku mendengar yang dia sudah bersekolah. Mudah-Mudahan itu akan menjadi jalan untuk dia mengubah nasib hidupnya apabila dewasa nanti. Semoga juga Allah SWT memurahkan rezeki orang yang membantu dirinya.

            Dalam kegembiraan aku mengajukan persoalan lagi kali terakhir “Pakcik kenapa pak cik masih mengutip sampah, pakcik ada mohon bantuan di mana-mana?”
“Pakcik perlu menguruskan isteri yang sakit dan anak-anak pakcik yang lain, kerja seperti ini tidak perlukan masa, kita sendiri yang menentukan. Tentang masalah bantuan, dulu pernah beberapa tahun lepas pakcik mohon tetapi tidak ada jawapan. Kalau mahu pergi lagi payah kerana tidak ada yang mahu tengok isteri dan anak-anak. Tempatnya pun jauh.”

              Jawapannya benar-benar menyentuh hati aku. Mengenai masalah bantuan, aku teringat kata-kata Azuan. Betul sekali apa yang dikatakan Azuan di kampus.

            “Semoga Allah SWT permudahkan urusan pakcik, Ini ada hadiah buat Siti Fatimah, sampaikan salam aku dan katakan pada dia, semangat dan belajar bersungguh-sungguh., ada rezki aku datang melihat dia.” Aku menyampaikan pesan sambil tersenyum

            Ayah gadis kecil berlalu selepas mengucapkan terima kasih kerana prihatin kepada anaknya. Aku berharap suatu hari nanti aku mampu jadi sesuatu untuk mereka yang seperti ini.

Bahagia orang atas ada derita anak kecil
Sebalik dipuja agamawan ada yang kelaparan
Kepandaian pemikir menutur kata ada yang terhalang pendidikan
Orang kaya terus mengumpul kekayaan untuk dibawa ke tempat mati.

Kalau adanya orang atas, agamawan, pemikir dan orang kaya tetapi kemiskinan juga subur
beerti ada yang mati, kalau tidak golongan tadi, amanah!


Tidak ada komentar:

Posting Komentar