Menentang kebiasaan memang sulit. Cuba mengubah
pandangan yang sudah sering didengarkan akan menarik banyak mata untuk melihat dan
banyak mulut untuk bercakap. Lebih mudah untuk menurutkan kebiasaan hati dari kebiasaan
yang sebenarnya lebih bermakna. Inilah yang selalu dirasakan oleh mereka yang
ingin membawa bahasa cinta.
Ada yang mengkritik sehingga seolah-olah memperluaskan
bahasa cinta itu satu kesalahan. Sebaliknya bahasa kebencian diberi pujian dengan
pelbagai alasan. Sebenarnya, tiada alasan yang mampu memenangkan bahasa kebencian,
bahasa kebencian dipilih bukan kerana ada alasan tersendiri tetapi kerana hati
yang sudah terbiasa didendang dengan kebencian.
Lalu ketika mana ada bahasa-bahasa cinta ingin mencelah
kebiasaan itu, diri kita menentangnya kerana kebiasaan kebencian kita telah diganggu.
Benci yang dipengaruhi rasa benar sendiri, bangga diri, menghina orang lain dan
menghukum emudahnya payah untuk menerima untuk melakukan yang berlawanan sepertinya.
Bahasa cinta adalah rendah hati, meraikan antara satu sama
lain dan memahami orang lain lebih dar icuba memahami dir isendiri. Bahasa cinta
adalah bahasa yang dibawa oleh Musa as bertemu Firaun, Ibrahim as kepada Namrud,
Nabi Muhammad SAW kepada kaum jahiliyah Mekah dan seterusnya.
Di zaman ini sendiri kita dapat melihat dari kalangan
orang Islam dan bukan Islam membawa bahasa cinta. Mereka berhasil masuk
kedalam zaman dan membentuk periode mereka yang tersendiri. Kata-Kata mereka dicatat
yang mana sebelumnya pernah ditentang, kehidupan mereka ditulis yang mana sebelumnya
mereka cuba untuk memusnahkannya dan pemikiran cinta mereka tersebar yang mana sebelumnya
dihalang.
Bahasa cinta tidak dapat dihentikan. Bahasa cinta mencipta
tempatnya sendiri, masuk ke dalam jiwa-jiwa yang ada kekosongan untuk mencintai
dan melihat keindahan. Jiwa-Jiwa yang akan menjadi penggerak dan membebankan makna
bahasa cinta dengan ikhlas dan sebaik mungkin. Mereka juga tidak sempurna tetapi
cinta akan menjadi dalil yang kuat untuk mereka menjadi yang terbaik dan menyebar
hal yang baik.
Mahatma Gandhi yang berpegang kepada konsep, ‘tidak akan
melukai’, ‘menyakiti’ dan ‘membalas dengan kekerasan’ ketika zaman penjajahan
di India telah membuka mata dan hati tentang hebatnya bahasa cinta. Beliau berkata,
“Di mana ada cinta, disitu ada kehidupan”.
Di Mana Ada Cinta, Di Situ Ada Kehidupan
Secara umumnya, ayat yang hebat seperti
diatas telah dibuktikan oleh Nabi Muhammad SAW dan banyak tokoh-tokoh lain.
Mungkin Mahatma Gandhi menyimpulkan dalam satu ayat yang cukup mudah serta mendalam
maknanya untuk diluaskan.
Percayalah, bahasa Cinta itu tidak terlambat
dan ketinggalan. Dia akan menuruti waktu dan bertindak sesuai dengan apa yang
diperlukan. Bahasa Cinta juga bukan bahasa yang membawa kebodohan tanpa ada asas
mahupun alasan.Sepertimana yang selalu dirisaukan oleh mereka yang berhati benci adalah bahasa cinta lambat untuk memberi kesedaran dan membina perubahan. Alasannya
bahasa cinta terlalu menyenangkan dan selesa sehingga hati menjadi lalai untuk menerima
dan terpanggil.
Yang ingin dibawa oleh bahasa cinta bukan
sekadar kesedaran dan membina perubahan dari kebiasaan yang tidak baik. Yang
ingin disampaikan adalah “kehidupan”. Keidupan inilah yang lebih menjamin dan diperlukan
oleh hati dan manusia. Kita banyak melihat manusia yang disedarkan dengan bahasa
kebencian akan menciptakan pula suasana kebencian yang lain. Kalaulah perubahan berjaya dibina dari bahasa kebencian, nantinya dating pula masalah dalam kehidupan.
Makanya Allah SWT menyuruh Nabi Saw bersikap
lembut supaya Nabi SAW tidak akan dijauhi. Walaupun Nabi SAW ingin sekali untuk
menyedarkan umatnya dan membawa perubahan tetapi Allah SWT ingin menunjukkan bahawa
cara itu sangat penting. Cara itu adalah bahasa cinta. Dan ini terbukti berhasil,
walaupun banyak rintangan dan kesakitan tetapi yang dimaksudkan dengan
‘kehidupan’ itu berjaya dilihatkan oleh Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya.
Tidak Sempurna dan Cinta
Biar yang lainnya mengkritik dengan menggunakan
peribadi kita sebagai modalnya sekalipun, jangan pernah berubah. Orang yang
benci itu sering mengungkit akan ketidaksempurnaan mereka yang lain dan sebenarnya
mereka tidak dapat menerima kekurangan diri mereka sendiri sekalipun. Makanya,
mereka ingin orang lain untuk bersama-sama dengan mereka.
Mereka lupa bahawa tidak sempurna itu
adalah tanda manusia. Jadi cintalah yang akan membuat tidak sempurna itu berubah
dan tertutup oleh kesempurnaan yang lain. Berbanding sudah jelas tidak sempurna
tetapi duduk bersama kebencian, maka hasilnya adalah tidak sempurna yang akan ditambah
dengan merosakkan. Merosakkan diri, orang lain dan kehidupan .
Apa bukti tidak sempurna akan tertutup
oleh cinta?
Mungkin mereka tidak pernah mendengar
kisah pelacur member anjing minum yang akhirnya dimuliakan dengan syurga dan bagaimana
seseorang yang tidak terkenal tetapi namanya disebut sebagai ahli syurga oleh Nabi
SAW serta banyak lagi kisah-kisah lain.
Namun, kisah si pelacur member anjing
minum sudah cukup buat hati yang ingin memahami bahasa cinta. Kisah ini bukan sekadar
pilihan dari Allah SWT tetapi juga bagaimana cinta itu memberi manfaat kepada mereka
yang memilikinya.
Pernah ditulis bahawa sikap cinta pelacur
itu bukan bermula dari sanggupnya dia turun ke dalam telaga untuk memberi minum
kepada seekor anjing tetapi pasti kebiasaan sikap cinta sudah ada pada dirinya.
Cinta memahami keadaan nasib orang lain apatahlagi haiwan bukanlah mudah didapatkan
oleh hati yang penuh kebencian.
Mungkin, dia sudah biasa dihina tetapi
dia memafkan, dia biasa dibenci tetapi dia tetap untuk memaafkan, dia disebut sebagai
pendosa tetapi dia percaya dengan luasnya kebaikan dan rendah hatinya atas diri
itu lebih bernilai dari kebanggaan yang terhasil dari amalan. Kerana semua ini hatinya
lembut untuk memahami seekor anjing yang tidak mampu member imanfaat kepada dirinya.
Benarlah pesan Nabi SAW yang tidak meremehkan
kebaikan dan mengikuti setiap keburukan dengan kebaikan yang membawa maksud kekurangan
dengan kelebihan atau kesilapan dengan kebaikan.
Manakala
yang ingin disimpulkan dalam tulisan ini adalah tidak sempurna dengan kecintaan.
Daripada Abu Dzar, beliau
berkata: Rasulullah SAW berkata kepadaku:
«اتَّقِ اللَّهِ
حَيْثُمَا كُنْتَ، وَأَتْبِعِ السَّيِّئَةَ الحَسَنَةَ تَمْحُهَا، وَخَالِقِ
النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ»
Bertaqwalah kepada Allah dalam
apa jua keadaan. Ikutilah kejahatan (dosa) dengan kebaikan yang akan
menghapuskannya. Bergaullah dengan manusia dengan akhlak bermutu.
(HR at-Tirmizi di dalam Sunan at-Tirmizi, bilangan: 1987)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar